יום שישי, 18 בדצמבר 2009

האוסטרלים כבשו את הגלישה, השאלה היא מה זה גלישה?

זה לא חדש שאוסטרליה היא מעצמת גלישה. כוכבי הגלישה בעבר התחלקו בין האמריקאים (כולל הוואי שהיא חלק מארה"ב) והאוסטרלים. בסבב העולמי בגלישת גלים יש כבר שנים רוב לאוסטרלים בטופ ואילו מספר האמריקאים מתדלדל לו, למרות שהיו שם תמיד גולשים ששמרו על כבוד היאנקים אם זה סלייטר האגדי או איירונס שלקח 3 אליפויות עולם.
(אין צורך לציין שאלופי העולם ב 2009 הם שני אוסטרלים מיק פאנינג וסטפני גילמור)

מה יש להם לאוסטרלים שהופך אותם לגולשים כל כך טובים בסבב העולמי? טוב התשובות די ברורות. התנאים באוסטרליה חלומיים, החיים פשוטים, יש תעשיית גלישה תוססת והיסטוריה. משהו שאולי לא כל כך ברור הוא שהאוסטרלים הם חולי ספורט, במובן החיובי של המילה, הם מעודדים ספורטיביות בכל הענפים ומצליחים בתחרויות שונות בעולם.

האוסטרלים הם אלו שהפכו את הגלישה לספורט, בסיס האם של הסבב נמצא שם, ראש הארגון הוא אוסטרלי והרבה עובדים בסבב הם אוסטרלים גם. אז איפה האמריקאים בתמונה? טוב הם הפכו את הספורט לביזנס, תעשיות ענק, מותגים ומכירות. כמו תמיד הם עטפו את הספורט בהרבה סוכר שיהיה נוח לכולם ללעוס ולהינות. שלא יהיו טעויות אני לא חסיד האוסטרלים ולא שונא האמריקאים, העובדות הן שכל טכניקות הפרסום והשיווק המודרניות יצאו מארה"ב לטוב ולרע. החטא שבו אני מאשים את האמריקאים הוא הפיכת הגלישה לטרנד ולכאילו גישת חיים כוללת, משהו שהאוסטרלים חסרי התחכום השיווקי לא היו מצליחים כמוהם.

הגלישה החלה כתרבות של מנודים חברתית, רדיקליים וכאלו שלא מצאו את מקומם בחברה. ספרו לי איך זה מתחבר לאיזו תל אביבית מתלהבת עם חולצת בטן של איזה מותג ששמה את הגלשן בחול ומספרת לכולם על החופשה "המאאאאמממת" שלה בקוסטה ריקה עם החבר שלה שהוא גם גולש וצובע את השער לבלונד שיחשבו שהוא כל היום במים.

ארצה גם להוסיף ציטוט מחוקר בשם סטיוארט בראון שמתראיין לאתר כלכליסט לכתבה מצוינת של איתי להט:

"במילים אחרות, לא חשוב הניצחון, העיקר ההשתתפות. "כן", מודה בראון, "אבל מה שקרה לאִמרה הזו משקף את הצורה שבה המשחק השתנה בעשורים האחרונים. התרבות האמריקאית, למשל, מקדשת את המטרה - הניצחון, במקרה הזה - ועל הדרך היא נהייתה תרבות של מפסידים ומנצחים. המשחק עצמו נהפך לסיסמה למכירת נעליים, למשני בחשיבותו. זה מחלחל עמוק לתרבות שלנו: ילדים במערב משחקים כיום במסגרות מאורגנות. במקום שהורים יאפשרו להם לשחק, הם רושמים אותם לחוגים: לכדורגל, לפסנתר. זו בניית רזומה, זה לא משחק. וזה משנה את חוקי המשחק".

להלן לינק לכתבה המלאה:
http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3373238,00.html

אז מה בעצם אני מנסה לומר?
1. האוסטרלים שולטים בסבב כבר ובשנים הקרובות כל אלופי העולם יהיו אוסטרלים, אולי סלייטר יגנוב עוד איזה תואר ויפרוש.

2. השקיעה של האימפריה האמריקאית מתבטאת לא רק בכלכלה ובעוצמה העולמית אלא גם בספורט הגלים.

3. הניסיון של סלייטר בתחילת השנה להקים סבב מתחרה יחד עם קוויקסילבר רק מעודד את ההרגשה שהספורט הלך לאיבוד ואולי יתחיל להיות גימיק. כי צריכים להכיר ליותר אנשים את הגלישה, כדי שיותר אנשים יקנו בגדים. מזל שאירגון ה ASP הצליח לעצור את הסחף ולא נכנע.

4. ספורט הגלישה כבר מזמן נמצא בידי המותגים ולא בידי הגולשים.

5. אותו הדבר כבר קרה מזמן בסקייטבורד ופי 1000 יותר גרוע מבגלישה, בגלישה יש לפחות עוד קצת נשמה לספורט.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אולי זה גם יעניין אותך
http://www.secret-spot.net/viewtopic.php?f=55&t=4671

Lior zelering- ליאור צלרינג אמר/ה...

היי
תודה על הלינק, יופי של פורום נראה פעיל מאד, אכנס אליו יותר.
ליאור