יום שבת, 28 בנובמבר 2009

בין משבר כלכלי לטרנד - מבט על הסקייטבורד בישראל ובעולם

תחילת עונת החורף בישראל לא הייתה קלה לאף חברת אופנה לא משנה אם היא מתחום האקסטרים או לא. מדובר על חודשיים של ירידה של 15 אחוז בפידיונות הקניונים, משהו לא פשוט. נראה לי שכמו שכל דבר מגיע לישראל בשנה איחור אז גם המיתון מגיע בשנה איחור אבל לפני תוצאות החודשיים האחרונים נראה שהוא כאן ומכה גלים.

ענף הלבשת האקסטרים היה מנייה בעלייה להרבה יבואני ביגוד שונים נכנסו לתמונה פלג ניל עם סירקה, גורנדמן ושות' עם אתניס, קבוצת MGS עם ZOO YORK ועוד...


למעט גרונדמן (שמשווקים גם את פומה) וחברת הבת אקט 77 אף אחד לא עשה עבודה שיווקית שמצביעה על רצון להיות דומיננטים בענף ולהבין שענף האקסטרים רגיש יותר מכל דבר אחר לתנודות כלכליות (עקב היותו יקר יותר) ומטרנדים חברתיים (אחת מהרעות החולות של הענף), פעם סקייטבורד זה "קול" ולפעמים זה לא.

על מנת לבדוק מה קורה עם פופולריות הסקייטבורד בעולם עשיתי בדיקה בכלי הנהדר של גוגל. אני מאמין גדול באינטרנט ויודע שלפי כמות החיפושים אפשר לגלות פופולריות של טרנדים שונים. הבדיקה לא השאירה ספק, פופולריות הסקייטבורד בירידה:




אפשר לראות שמאז שנת 2004 ישנה ירידה מתמדת בחיפוש העולמי למושג סקייטבורד, תוסיפו את זה יחד עם משבר כלכלי חריף מאד במיוחד במדינות שצורכות את המותגים האלו (קליפורניה רק להזכיר הייתה במצב של פשיטת רגל...) ותקבלו תמהיל קטלני שמשפיע גם על מקומות אחרים בעולם.
האם זה דבר גרוע? בהחלט לא, הניסיון הראה שמשברים כמו שהיו ב 1992 רק העצימו את גרעין המחליקים האמיתיים ובנו יסודות טובים יותר לענף. סקייטבורד הוא ספורט צעיר, הניצול שלו על ידי גורמים תעשייתים הוא לא חדש, אני בהחלט חושב שסקייטבורד עבר מה שנקרא בעולם המדיה "חשיפת יתר" לא מבוקרת. היכולת של הספורט לגדול ולהשתבח למרות הנטייה שלו לההפך לטרנד ולרדת לתקופות, רק מוכיחה שהוא יחיה לנצח. חברות שיבינו את המחזוריות של הסקייטבורד יוכלו בזמן עלייה להינות מהפירות, כל זאת בתנאי שבזמני המשבר הם נשארות נאמנות לקהל לקוחות הגרעין שלהם. חברות שלא יעשו זאת יסיימו כמו חברת איירוולק.

וצריך גם לתת למילה על כניסת נייקי לתחום. זה לא חדש שנייקי ניסתה במשך שנים להיכנס לתחום האקסטרים אך לא מצאה את הנוסחה הנכונה. אולם אחרי שנים של ניסיון הם הצליחו יפה מאד עם קולקציית ה SB שלה. יש שיגידו שזה קשור גם בקניית בחברת "הארלי" שמתחילה לצבור כוח אמיתי בעולם הגלישה.

נייקי היא מכונת שיווק משומנת ביותר, אולי הכי משומנת שיש בעולם הספורט. הם יודעים למי לתת חסות (ג'ורדן, בריאנט ועוד..) וגם בעולם הסקייטבורד הם ידעו לתת חסות לקוסטון ורודריגז (יחד עם נבחרת שלמה). יכולות הפרסום שלהם והצוותים הקראייטיבים שלהם גרמו למותג לההיפך לחזק מאד ולהשאיר מאחור מותגים אחרים. אבל שלא יהיו טעויות גם נייקי לא יעזרו להרים את ענף הסקייטבורד, אולי רק יעזרו לו לחזור להיות טרנדי מהר יותר...